Berita hangat.

Khamis, 26 Februari 2009

15 Februari 2009- Hari Pertahanan Mutlak.

Pada 15 Februari 2009, Sekolah Menengah Pertama Toa Payoh telah menyambut Hari Pertahanan Mutlak atau Total Defence Day dengan berdarmawisata ke beberapa tempat bersejarah. Tujuannya adalah untuk menimbulkan kesedaran tentang pentingnya persediaan mutlak untuk mempertahankan negara yang dicintai ini. Ini merupakan satu ikhtiar para guru-guru untuk menerapkan nilai-nilai kebangsaan dalam setiap pelajar.

Berikan pandangan dan pendapat kamu tentang aktiviti darmawisata pertahanan mutlak yang diadakan untuk kelas kamu. Pandangan kamu harus mengandungi tempat yang kamu pergi, perkara menarik yang kamu pelajari dan akhir sekali, adakah kamu berpuas hati dengan aktiviti yang telah dijalankan?

Cikgu Liza

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

4T1 pergi civic district.
saya belajar tentang singapura, bangunan tinggi.

seronok berjalan dengan kawan-kawan dengan guru.

Aslam
4T1

Tanpa Nama berkata...

4n3 telah pergi ke 'aerogreen farm'
saya telah belajar tentang bagaimana salat itu tumbuh dengan berbagai darjah selsius.
kite telah menonton video yang disiap untuk menonton.
kita dapat merasa salat yang disedia kn untuk kite memakannya serta sos tartar.
kite berasa gembira,hingga kita membuat bising sekali.
kita pulang ke sekolah dengan letir.

fadhil
4n3

Tanpa Nama berkata...

saya pergi ke hidrophonic farm alaaaa...tempat yang kite pergi, tak seronok lah...cume tegok bunga-bunga sahaje,pemandangan nya cantik tetapi bau nya..haiyah..busok apabila sudah habis jalan-jalan,pusing-pusing tengok sayur -mayur tumbur...haiyah broring lah cikgu..tetapi apabile sudah habis pejalanan..mereka kasi kite minuman sayur....haiyah tak SEDAP...keseluruhan pejalanan kite ambil gambar bunga dan kite sekali hehe...

Mohammad Rohaizan(graffito)
4N3

Tanpa Nama berkata...

pada hari ini semua 4n pergi ke hidroponik farm,kita mempelajari tentang macam manakah mereka tumbuhkan sayur sayuran dengan memakai 'method method'.anda tahu yang buah anggur hanya boleh tumbuh di negeri negeri yang sejuk aje tetapi dengan method hidroponik,kita boleh membuat buah buahan yang hanya boleh tumbuh di negeri sejuk juga boleh tumbuh di negeri panas seperti Singapura.Kita juga dapat mencuba makan sayur sayuran yang tumbuh di sana hmm ia rasa sungguh hebat sekali...keseluran darmawisata ini sangat seronok..



Muhd Younus(handsome^^)
4n3

Tanpa Nama berkata...

pada tanggal 16 februari 2009,sebahagian daripada kelas menengah empat menuju ke "aerogreen farm" untuk melanjutkan "learning journey" kami yg telah diberikan.kami belajar tentang hidroponik melalui rakaman video yg telah ditayangkan oleh mereka.kami juga mengunjungi kebun sayur dan mengetahui tentang khasiat sayur tersebut.saya berasa amat berterima kasih atas "learning journey" tersebut kerana ia banyak membantu saya untuk lebih mengetahui tentang hidroponik.


Rosziana Bibi
4n2

Tanpa Nama berkata...

kelas saya telah pergi ke hidroponik pada hari 16 feb untuk mempelajari tentang pertanian teknologi tinggi.saya telah mempelajari banyak tentang keunikkan mereka menanam sayur-sayuran.sayur-sayuran yang mereka menanam kesemuanya,dengan menggunakan cara-cara yang mudah dan sihat.( ain 4n4 )

Tanpa Nama berkata...

Saya pergi ke taman hidroponik. Saya suka apabila berada di sana kerana ada salad untuk saya makan. hahaha. Saya dapat tahu yang Singapura sedang menumbuhkan sayur-sayuran seperti salad dengan menggunakan hidroponik kerana Singapura tidak boleh menumbuhkan sayur seperti salad kerana cuaca Singapura sangat panas.
Mereka tidak menggunakan tanah untuk munumbuhkan sayur-sayuran. Saya gembira berada di sana dengan guru-guru dan kawan-kawan saya.

Muhd Ramdhan
4n4

Tanpa Nama berkata...

Pada 16 februari 2009,saya dan kelas saya ke kebun hidroponik.Kami ke sana untuk mempelajari tentang pertanian teknologi tinggi.Pada pendapat saya,darmawisata ke sana amat membosankan kerana saya tidak berape minat dalam mempelajari bidang itu.Sekian,terima kasih!!!!



Haiquel
4N3

Tanpa Nama berkata...

Saya mempelajari bagaimana untuk menanam sayur-sayuran dengan menggunakan teknologi tinggi.Ia amat mudah dan nyamuk yang merbahaya tidak akan merebak di hydroponik farm tersebut kerana di situ kebersihan adalah satu matlamat suapya ramai pengunjung dapat mengunjung tempat tersebut dengan baik.Mereka mempunyai pelbagai tempat untuk menyimpan sayur-sayuran supaya ia dapat tumbuh dengan secara bersih dan segar........SeKiAn TeRiMa KaSih.... Md Daniel 4N3 (Dan Gerous)

Tanpa Nama berkata...

pada 16 febuari 2009,saya telah telah ke kebun hidroponik bersama rakan-rakan sesekolah dan guru.Disana,saya pelajari bahawa ada juga sejenis pertanian yang mengunakan teknologi tinggi.tumbuhan tumbuhan yang dijaga disitu tidak langsung mengunakan baja mahupun tanah.malahan,ia mempunyai nutrients yang lebih tinggi dari tumbuhan tumbuhan yang ditanam dengan mengunakan tanah.tumbuhan tumbuhan disitu juga hanya mengunakan sedikit masa untuk membesar,setengah kali ganda daripada masa yang dikehendaki untuk membesarkan pohon yang menggunakan tanah.pada pendapat saya,darmawisata ini amat informatif dan berhasil.justeru itu,saya akan mengalu-alukan rakan-rakan saya yang lain untuk mengikuti darmawisata ini tahun hadapan....

JAFFER(jaBbs)..4n1..

Tanpa Nama berkata...

Kami sedarjah 4n pergi ke hidroponik(farm)untuk belajar tentang sayur2..saya belajar cara2 bagaimana mereka menanam pokok-pokok yg lain dgn masa yg sama.saya juga belajar bahawa sayur-sayur ini boleh dimakan tanpa masak.pekara yg paling penting saya pelajari bahawa tanpa teknologi sekarang kami tidak akan mejadi satu-satu negara yg membangun dan maju kerana dgn teknologi skrg kami dpt megeluarkan sebanyak 50kg setiap jenis sayur dari (farm.)oleh itu kami dpt meniaga dgn negara-negara lain.
sekian dari
ahmad amin 4n3

Tanpa Nama berkata...

para pelajar 4NA telah pergi ke pertanian teknologi tinggi untuk mempelajari tentang bagaimana mereka menanam sayur-sayuran dengan cara yang tidak memerlukan tanah dan juga cara yang lebih sihat...ia juga tidak menggunakan racun pembunuh serangga, oleh itu sayur-sayuran yang dihasilkan melalui cara pertanian teknologi tinggi adalah lebih sihat...Faeezal 4N3....BYE....

Tanpa Nama berkata...

semua pelajar-pelajar 4NA telah berdarmawisata ke pertanian teknologi tinggi.... Saya telah mempelajari,bahawa pertanian teknologi tinggi di Singapura telah membawa kesan yang besar kepada orang-orang Singapura...Singapura adalah satu negara yang kecil,oleh itu kami harus bersedia untuk masa hadapan,contohnya jikalau negara lain tidak mahu mengedarkan sayur-sayuran,kami masih ada rancangan kedua,iaitu pertanian teknologi tinggi....Pertanian ini juga bagus untuk Singapura kerana ia tidak menggunakan racun pembunuh serangga...yang membawa pollusi ke negara kami....Dengan itu saya mengakhiri perbincangan ini ......terima kasih...Amirul 4n3

Tanpa Nama berkata...

Tahun ini,pelajar 4n telah berdarmawisata ke hidroponik pada hari pertahanan mutlak.Saya mempelajari tentang pertanian berteknologi tinggi.Mereka menanam sayur-sayuran dengan mengguna air dan cecair nutrient.Hidroponik adalah sebuah pertanian berteknologi tinggi yang sangat unik dan ia menjimatkan tempat.Kini,makin ramai golongan Singapura yang suka memakan sayur-sayuran.Pada akhir darmawisata itu,kami diberi air yang bersolusi nutrient.

raudhah